«پروژه جولان» حزب‌الله لبنان چیست؟

بر اساس گزارش شبکه کان اسرائیل، یکی از افرادی که در حمله پهپادی روز گذشته کشته شده حسن علی دقوق، فرزند یکی از رهبران ارشد حزب الله لبنان است.

او فرزند، علی موسی دقدوق است که در سال‌های گذشته مسئول پروژه جولان حزب الله لبنان بود. این پروژه در زمان جنگ داخلی سوریه بدونن اصلاع اسد راه اندازی‌ شده بود و در سال‌های گذشته به صورت پراکنده اقداماتی را انجام داده بود.

شناسایی و اقدام علیه نیروی حماس نشان‌دهنده گسترش شبکه حزب‌الله لبنان در نزدیکی سمت سوری بلندی‌های جولان است.
ارتش اسرائیل سال ۲۰۱۹ در گزارشی فاش کرد که  که گروه تروریستی شیعه حزب الله لبنان بدون اطلاع بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، در حال ایجاد یک شبکه تروریستی جدید و خطرناک در سمت سوری بلندی های جولان است.

ارتش اسرائیل اعلام کرده بود: «سازمان تروریستی حزب‌الله تلاش‌هایی را برای ایجاد و استقرار یک نیروی مخفی در بلندی‌های جولان سوریه آغاز کرده است که برای اقدام علیه اسرائیل در صورت صدور دستور طراحی شده است.»

به گفته ارتش اسرائیل، این شبکه موسوم به «پروژه جولان» در آن سال عملیاتی نشده بود و بیشتر به دنبال جمع‌آوری اطلاعات بوده است. در سال‌های بعد از آن هم گزارشی مشخص از اقدام این گروه منتشر نشده است.

رهبری این گروه را علی موسی دقدوق، فرمانده ارشد حزب الله، برعهده دارد که به دلیل حمله سال ۲۰۰۷ که منجر به کشته شدن پنج سرباز آمریکایی در استان کربلا شد، پنج سال را در زندان عراق گذراند. او در سال ۲۰۱۲ آزاد شد، به لبنان بازگشت و تابستان سال ۲۰۱۸ برای تأسیس شبکه تروریستی جولان به سوریه فرستاده شد.


دیگر عوامل ارشد حزب الله که در پروژه مخفیانه شرکت داشتند توسط ارتش اسرائیل، بشار و اسماعیل مصطفی، طلال حسون و فهیم ابوقیس شناسایی شده بودند.

به گفته افسران ارشد اطلاعاتی در فرماندهی شمال ارتش اسرائیل، پروژه جولان حزب الله در تابستان ۲۰۱۸ پس از فتح مجدد جولان سوریه آغاز شد.

افسران ارشد ارتش اسرائیل می‌گویند حزب‌الله از این واقعیت سوء استفاده کرد که رژیم اسد در شمال کشور مشغول جنگ با مخالفانش بود و در این دوره «روستاییان در جولان سوریه به پول نیاز داشتند».

شبه‌نظامیان حزب‌الله در یک دوره طولانی بر آشنایی با بلندی‌های جولان سوریه و جمع‌آوری اطلاعات درباره اسرائیل و مناطق مرزی تمرکز کردند و در این مسیر از پست های دیده بانی غیرنظامی و مواضع نظامی رژیم در نزدیکی مرز، استفاده کردند.

دفتر مرکزی پروژه جولان در دمشق و بیروت پایتخت لبنان است و ده‌ها عامل در شهرهای حدر، قنیطره و ارنه سوریه فعالیت می‌کنند که اطلاعاتی درباره اسرائیل و تحرکات نظامی در بلندی‌های جولان اسرائیل جمع‌آوری می‌کنند.

ارتش اسرائیل بر این باور بود که «نزدیک بودن تجمع این گروه به اسرائیل چیزی است که به عوامل عملیاتی اجازه می‌دهد تا به طور مستمر و بدون افشای هدف واقعی خود، یعنی انتقال اطلاعات مربوط به فعالیت‌های منظم نیروهای اسرائیلی به حزب‌الله و رهبران شبکه، اقدامات عملیاتی و جاسوسی انجام دهند».

به گفته این افسران ارشد، نیروهای عملیاتی تسلیحات جنگ داخلی را در اختیار دارند و در صورت نیاز، تسلیحات اضافی از لبنان یا زرادخانه های موجود توسط حزب الله و جمهوری اسلامی ایران در سوریه دریافت خواهند کرد.

در حالی که برخی از عوامل در گذشته در حملات علیه اسرائیل شرکت داشتند، سایر روستاییان محلی سوری به دلایل مالی به آن پیوستند. بخشی از نیروهای عملیاتی توسط حزب الله در زمینه خرابکاری، تیراندازی و شلیک راکت های گراد آموزش دیده اند.

سرتیپ فرماندهی شمال و لشکر ۲۱۰ ارتش اسرائیل تحرکات این بخش از حزب‌الله لبنان در سوریه را شناسایی کرده و از سال ۲۰۱۹ به اقدامات لازم برای تقابل با آنها را برنامه‌ریزی کرده است.

بنیامین نتانیاهو در همان سال در اظهار نظری اعتراف کرد که ارتش اسرائیل در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ به مواضع حزب الله در منطقه قنیطره سوریه حمله کرده است و گفت «اسرائیل هر روز، از جمله دیروز، علیه [جمهوری اسلامی] ایران و تلاش‌هایش برای تثبیت حضورش در این منطقه اقدام می‌کند.» بعدها اطلاعات مقامات ارشد سیاسی و نظامی اسرائیل نشان داد این حملات مورد اشاره نتانیاهو به مجموعه تحرکات «گروه جولان» حزب‌الله لبنان بوده که در تلاش برای ایجاد پایگاهی در این منطقه بودند.