مروان برغوثی؛ مردی که می‌خواهند ماندلای فلسطین شود

یک منبع ارشد دیپلمات به وبسایت خبری ایلاف فاش کرد که دیدارهای مجزا بین هیات‌هایی از اسرائیل و قطر در اروپا انجام شده است. این رسانه سعودی مشخص نکرده که این دیدارها در کدام پایتخت انجام شده است.

این مذاکرات شامل دست یافتن به فرمولی جدید برای آزادی گروگان‌های بیشتر، شامل زنان، کودکان، سالمندان، غیرنظامیان جوان و سه افسر ارشد اسرائیلی است. سوی دیگر خواستار آزادی مروان برغوثی، از رهبر جنبش فتح است که به دلیل دست داشتن در چندین عملیات مرگبار علیه اسرائیل به حبس ابد محکوم شده بود.

به گزارش رادیو تلویزیون ملی اسرائیل دو مقام اسرائیلی این گزارش را تکذیب کرده‌اند. همزمان العربیه الجدید می‌گوید شماری از کشورهای عربی شامل مصر در حال فشار بیشتر به آمریکا برای مجبور کردن اسرائیل به آزادی مروان برغوثی هستند. این کشورها بر این باورند که برغوثی می تواند مدیریت بخشی از تشکیلات خودگردان متحول شده باشد.

اما برغوثی که برخی دوست دارند او نلسون ماندلا فلسطین بنامند کیست؟

TOPSHOT – A Palestinian woman walks past graffiti depicting Palestinian prisoner Marwan Barghuti on Israel’s controversial separation barrier in the West Bank city of Abu Dis, which is separated from Jerusalem by this wall on March 13, 2018. / AFP PHOTO / THOMAS COEX (Photo credit should read THOMAS COEX/AFP via Getty Images)

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد محبوبیت برغوثی با فاصله از محمود عباس بیشتر است و در یک انتخابات فرضی او تنها کسی است که می‌تواند هم عباس و هم هنیه را شکست دهد.

مروان برغوثی فرمانده نظامی فلسطینی عضو جنبش فتح است که به باور بسیاری می‌توان او محبوب‌ترین شخصیت فسلطینی‌ها بعد از یاسر عرفات نامید. او حتی قصد داشت پس از مرگ عرفات به عنوان رقیب محمود عباس وارد رقابت های انتخاباتی سال ۲۰۰۵ شود. او از زندان حتی این قدرت را داشت که رای بسیاری از فسلطینی‌ها را بدست آورد اما با مخالفت برخی از سازمان ازادی بخش فلسطین از این کار منصرف شد. تحلیل‌گران بر این باورند او تنها گزینه‌ای‌ست که در حال حاضر می‌تواند مورد توافق فتح در کرانه باختری و حماس در غزه برای رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین باشد. 
اما او از سال ۲۰۰۲ به دلیل دست داشتن در کشتن ۴ اسرائیلی و ۱ یونانی در زندان است، او به ۵ بار حبس ابد محکوم شده است اما از همان زندان هم به مجلس قانون‌گذاری سرزمینی‌های فلسطینی و هم عضویت در شورای رهبری سازمان فتح راه یافت.


فلسطینی‌ها بارها برای آزادی او تلاش کردند، حماس سال ۲۰۰۶ پس از ربودن گیلعاد شلیط، سرجوخه اسرائیلی در مرز غزه خواستار معاوضه او با برغوثی شد اما اسرائیل مخالفت کرد. نزدیک به ۶ سال پس از اسارت شلیط، اسرائیل حاضر شد بیش از ۱۰۰۰ زندانی فلسطینی را در ازاء آزادی او معاوضه کند اما حاضر نشد برغوثی را آزاد کند.
روزنامه اسرائيلی هاآرتص تاکید کرده است که فدوی البرغوثی، همسر مروان در ماه‌های گذشته با رهبران چندین کشور عربی دیدار و برای آزادی او گفتگو کرده است. آزادی او به معنی جایگاه مهم او برای رهبری تشکیلات خودگران خواهد بود.

او نقش داشتن در عملیات تروریستی را از همان موقع تکذیب کرده بود اتفاقا بر این باور بود که یک روز این فرصت را بدست خواهد آورد تا با اسرائیل برای رسیدن به صلح مذاکره کند. برغوثی فروردین ۱۳۸۷ (در زمان نخست وزیری ایهوت اولمرت در اسرائیل)‌ با تاکید بر راه حل دو کشور مستقل خواستار رسیدن به یک صلح جامع شده بود. او در تمام این سال‌ها با اینکه در زندان بود اما تلاش کرده از خود صورتی صلح طلب را به نمایش بگذارد، نمایی که به نظر نمی‌رسد اسرائیلی‌ها به آن اعتماد داشته باشند.

البته خواسته‌های او برای رسیدن به صلحی پایدار مشخص است:

  • توقف شهرک‌سازی‌ها
  • عقب نشینی اسرائیل به مرزهای سال ۱۹۶۷
  • به رسمیت شناختن حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت خود از جمله تاسیس کشور به پایتختی قدس
  • به رسمیت شناختن حق بازگشت آوارگان فلسطینی
  • آزادی اسرا و بازداشت شدگان

حالا یکبار دیگر باید گفت نام او مثل همیشه با هر بحران داخلی در تشکیلات خودگردان یا بحران میان اسرائیل و فلسطینی‌ها تکرار می‌شود. با اینکه نام او تکرار می‌شود اما به نظر می‌رسد هرگز نامش تکراری نمی‌شود.

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد محبوبیت برغوثی با فاصله از محمود عباس بیشتر است و در یک انتخابات فرضی او تنها کسی است که می‌تواند هم عباس و هم هنیه را شکست دهد.